POLTTOAINETANKKIEN VAIHTO

Moottori, akseli, polttoaine ym.

POLTTOAINETANKKIEN VAIHTO

ViestiKirjoittaja Santana1973 » 07.12.2013 15:08

..on minulla edessä. Moniko teistä on jo vaihtanut niitä? Tiedän että parissa on ainakin uudet, mutta taitaa olla niin että valtaosassa on vielä alkuperäiset.

MInua kiinnostaisi muoviset. Taitaa olla tapana asentaa rosteriset tankit mutta en näe miksei muovisetkin käy. Ainoa ongelma voi olla löytää sopivan kokoiset / muotoiset. Toisaalta en tarvitse 400l polttoainetta mukaan kun lähden lomalle. Monilla on varmaan kokemusta ja viisautta tässäkin asiassa. Saatte mielellään jakaa sen!

Ehdotuksia mitä kannattaa huomioda samalla kun vaihtaa tankit?

* laajempi huolto moottorille kun kerran pääsee paremmin käsiksi? Joitain tiettyjä osia mihin kannattaa keskittyä?
* puuosien maalaaminen / lakkaaminen kun on penkit ja roinat poissa
* pilssipumput ja letkut
* varastointitilaa. Miten ne kolot mitkä ovat alunperin tarkoitettuja lepuuttajille? Onko joku niitä muokannut uusiksi? Siinä tankkien täyttöletkujen kohdalla...
* minkälaista turkkimateriaalia teillä on siinä avotilassa/ajohytissä?
* oletteko lisänneet äänieristystä moottoriin? Meillä on toisaalta kyllä ne lyijy-levyt jotka auttavat paljon. Sekä foliopintaista vaahtomuovilevyä moottoritilassa.
* muita ideoita / ehdotuksia?

Varastointitilasta puheen ollen niin miten ne "laatikot" takakajuutassa patjojen alla? Olisi kiva päästä käyttämään niitä helpommin.

Jos haluatte vastata johonkin tiettyyn asiaan niin voitte tietenkin myös tehdä siitä ihan uuden aiheen. Jos tuntuu selkeämmältä niin.

Kiitos!

Robbe
Santana1973
 
Viestit: 103
Liittynyt: 05.11.2013 08:31

Re: POLTTOAINETANKKIEN VAIHTO

ViestiKirjoittaja Argo » 10.01.2014 23:19

P-tankki:
Taitava peltiseppä tekee tankit esim. rst. Argoon esim tehtiin lisä-vesitankit (2kpl rst). Sijaitsevat keulassa turkkilevyjen alla, ensimmäinen pilssi punkkien välissä ja toinen vaate-kaapin kohdalla, tankit yhdistetty letkulla. Tankit on pilssiin muotoiltu ja istuvat hyvin. En suosittele tankkikoon piennetämistä, FC vene on ajoltaan hyvä ja merikelpoisuus paranee erityiseti kovemassa kelissä, kun on painoa, rullaa huomattavasti vähmmän. Argon tankit tetettiin Espoossa vesijohtoliike Halmesvaara 09 7516060 voit ainakin kysyä sieltä.
Moottori:
Perkin toimii, kun saa puhdasta polttoainetta ja ilmaa. Öljyt / suodatin pitää vaihtaa kerran kaudessa, tarkistaa vesipumpun siipipyörä ja laturin hihna. Ventiilit on melkein ainoa säätö mitä joskus (harvoin) tarvitaan. Se mikä tulee eteen 20-30v, pakosarjan syöpyminen puhki. Edellisestä venestäni Kirkestä pakosarja alkoi ajossa vuotamaan ja meri tuli veneeseen. Vettä oli niin paljon että turkkilevyt kelluivat keula ja perähytissä. Aluksi emme tieneet syytä, kunnes huomasin veden olevan lämmintä.
Konehuone auki ja syy selvisi pakosarjassa vuoto, sieltä tulee ajossa vettä niin lujaa ettei pilssipumppu saa sitä ulos. Tämä vuoto syntyy todennäköisesti pakosarjan takapäähän, siellä on aina suolavettä seisomassa. Eli voit koputella esim. vasralla sarjan alpuolta "reipaasti" pitää kestää jos on kunnossa.
Olen tämän jälekeen asentanut automaattipilssipumpuun summerin sekä kytkenyt merkkivalon kojetauluu, ilmoittaa jos p-pumppu pyörii.
Äänieristys:
Lyjy-levyt ovat hyviä ja lisä eristys raskaalla vaahtomuvieristeellä. Tärkeää on että myös konehuoneen seinät on eristetty sekä takaseinä. Ääni kulkee pienestäkin rejästä, ääntä voi lisää vaimentaa eristämällä mooottorin imu-ilman putket, muuten ääni kaikkuu ohjaus-pulpetin kautta. Hyvin eristetty Family Cruiser on hiljainen vene, kuuluu vain hiljainen koneen hyrinä ja upea Perkinsin pako-ääni. Tosin takahytiin jää potkurin äänet, sitä voi vaimentaa asentamalla takimaiseen "laatikkoon" pohjalle muotoon leikatun raskaan kumimaton.
Kysymys? Mitä meinasit lakata, ulkoa vai sisältä?
ps. Hienoa että nämä Family Cruiser sivut on tehty!
m/y ARGO
Argo
 
Viestit: 5
Liittynyt: 16.12.2013 08:43

Re: POLTTOAINETANKKIEN VAIHTO

ViestiKirjoittaja Santana1973 » 23.01.2014 13:55

Kiitos "Argo" vastauksesta! Tuli monta hyvää ideaa.

Joudun näköjään uudestaan kallistumaan rosteritankkien puoleen... Ymmärrään että vene varmaankin pysyy vakaampana kun on enemmän painoa, ja varsinkin kun se paino on niin paljon sivuilla kun mahdollista. Yksi kysymys vaan vielä siitä: Ajatteko FC kipparit yleensä tankit täynnä? Tämä tarkoittanee että säilytätte polottoainetta tankeissa talven yli? Minulla ajatuksena etten jatkossa sitä tekisi. Olen myös kuullut kommentteja että FC kulkee paremmin kun tankit ovat suht tyhjät. Perä painuu vähemmän alas. Mutta makuasioita osittain varmaan, ymmärrän kyllä sen "rullaamisvähenemisen" täysin!

Sitä pakosarjaa kannattaa tosiaankin tarkistaa! Olen kuullut että muillakin on konehuone täyttynyt vedellä. Aion keväällä vaihtaa ne pehmeät "kulmat" uusiin. Ja ne "fryspropparit" (ne mitkä menee rikki ensimmäisenä jos et aja kunnolla glykolia tai tyhjennä suolavesi syksyllä) uusin viime kesänä, toinen niistä mitkä ovat alapuolella vuoti vähän. Sen huomasi siitä että oli muodostunut jonkin verran pintaruostetta propun alle.

Mainio idea se pilssipumpun merkkivalo. Sellaisen aion asentaa.

Meillä taitaa olla aika hyvä äänieristys Santanassa mutta tarkistan vielä läpiviennit ja ilma-putket. Tiedättekö muuten mistä kannattaa hankkia sitä foliopintaista vaahtomuovieristettä konehuoneeseen? Jouduin viime keväänä repimään sen osittain palasiksi kun poistin sen vuotavan tankin. Etrasta ehkä saa?

Niin se lakkaaminen ja maaalaaminen... En minä muuta tarkoittanut kun että kaikki ne osat mitkä kuitenkin ovat tankkirempan ajan irti tai ne osat mihin silloin pääsee paremmin käsikisi. Kuskin ja kartturin penkki, ne mahonkivanerit missä reiät fendareille, laipiot, ohjauspulpetti, laidat ajohytin/avotilan kohdalta ym. Oikeasti koko ajohytti/avotila voisi hyvin saada tuoreen lakkakerroksen! Sitten olisi fiksua pitää hyvää huolta myös kaikista turkin alapuolisista puuosista / tukirakenteista. Ne ovat useammassa yksilössa menneet aika huonoon kuntoon.

Kiitos positiivisesta palautteesta!

T Robbe / Santana
Santana1973
 
Viestit: 103
Liittynyt: 05.11.2013 08:31

Re: POLTTOAINETANKKIEN VAIHTO

ViestiKirjoittaja Hexi » 09.03.2014 23:47

Henriinassa uusittiin toissakeväänä polttoainetankit. Uudet tankit teetettiin Arifinissa http://www.arifin.fi/. Vanhat lähti Arifinille malliksi että tulee ulkomitoiltaa ja muodoiltaan samanlaiset.

Silläaikaa kun tankit oli teetettävänä pesin koneen ja konetilan kunnolla, vaihdoin polttoaineletkut ja liittimet sekä maalasin puuosat.

Ohessa ennen ja jälkeen kuvat
Liitteet
ennen.jpg
ennen.jpg (10.99 KiB) Katsottu 3151 kertaa
jalkeen.jpg
jalkeen.jpg (13.59 KiB) Katsottu 3151 kertaa
Hexi
 
Viestit: 19
Liittynyt: 18.11.2013 14:02

Re: POLTTOAINETANKKIEN VAIHTO

ViestiKirjoittaja Santana1973 » 21.03.2014 14:03

Moi!

Onko teillä tankit liitetty yhteen mitenkään? Vaikka pohjasta paksummalla letkulla niin että tankit toimivat tavallaan kun yksi iso tankki. Suosittelevat sitä mutta en ehkä näe syytä. Hyvinhän ne ovat toimineet 40 vuotta erilleenkin. Vai vaikuttaako se että imu uusissa tankeissa on päältä eikä alhaalta? Onko teillä joilla on uudemmat tankit imu ylipäänsä päältä? Mutta taitaa olla jo sääntokin nykyään?

Imuletku on teillä varmaan ihan normaalisti t-haaralla yhdistetty ennen polttoainesuodatinta?

Onko teillä paluu pelkästään yhteen tankkiin vai molempiinko? Vanhassa ainoastaan yhteen mutta kuulin että 90% polttoaineesta menee takaisin tankkiin. Tuntuuhan se vähän hassulta jos kaikki menee siihen toiseen ehkä. Vaikka visiin imu hoitaa sen että tankkien taso pysyy samana koska pumppu aina imee enemmän siitä missä taso korkeampi...

T Robbe / Santana
Santana1973
 
Viestit: 103
Liittynyt: 05.11.2013 08:31

Re: POLTTOAINETANKKIEN VAIHTO

ViestiKirjoittaja Hexi » 23.03.2014 17:26

Jotain vastailinkin jo sähköpostite. Laitan nyt tännekkin ja samalla kuvan liitoksista. Tankit tehty vanhojen mallien mukaan rosterista.
Mulla imu kyljessä tankkien alaosassa. Ihan alimmaisena vielä tyhjennys niin voi valutella mahdolliset tankkeihin kerääntyneet vedet pois. Valissä yhdysletku mutta samaa paksuutta kuin koneelle menevä. Sulkuja niin että tarvittaessa voi ottaa toisen tankin pois käytöstä. Paluu on pelkästään toiseen tankkiin.
Liitteet
tankki.JPG
Hexi
 
Viestit: 19
Liittynyt: 18.11.2013 14:02


Paluu Moottori / Motor

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron