POTKURIAKSELIN TIIVISTE / BLACK JACK

Moottori, akseli, polttoaine ym.

POTKURIAKSELIN TIIVISTE / BLACK JACK

ViestiKirjoittaja Santana1973 » 30.03.2014 13:56

Terve

Minkäiainen tiiviste teillä on potkuriakselin läpiviennin kohdalla? Miten huollatte sitä?

Minulla on ymmärtääkseni Volvon paljon käyttämä "Black Jack" tiiviste ja tulen siksi keskittymään siihen. Löysin siitä kirjoituksen minkä liitän tähän alle:

Veneessäni on 25 mm akseli, jossa on Volvon BlackJack huulitiiviste, yksinkertainen, varma ja huoltovapaa. Siis siihen asti kunnes se alkaa vuotamaan. Se on vesivoideltu, mutta vaatii silti pari toimenpidettä.

Kauden alussa telakalla sinne laitetaan teelusikallisen verran rasvaa. Veneen ostettuani löysin kaapista rasvaisen lääkeruiskun, mutta heitin sen epäilyttävänä kapistuksena pois. Mikä lie huumeruisku.... Sitten etsin sellaista joka liikkeestä, eikä löytynyt. Vuosi sitten sain apteekista ostettua uuden. Siis pelkän sen muovisen osan. Käytän kuitenkin hommaan pientä ompelukone-öljyä varten tehtyä pulloa, jossa on lähes tuuman pituinen kapea osa, jonka saa helposti työnnettyä huulitiivisteen alle.
Sana "helposti" on tässä yhteydessä erittäin harhaanjohtava. Sillä työasento, jossa tämä operaatio tehdään, on kaikkea muuta kuin mukava.

Tällä pienellä voitelulla ja akselin pyörittämisellä varmistetaan, että tiiviste kestää ensimmäiset hetket, ennekuin vesivoitelu alkaa toimimaan. Itse mielelläni hinaan, uitan tai soudan veneen paikalleen, käyttämättä moottoria. Seuraavaksi on nimittäin edessä se toinen tiivisteeseen liittyvä operaatio. Se, minkä takia oikeastaan tuo voitelu rasvalla on tehtävä. Tiivisteestä nimittäin pitää puristaa ilmat pois, ennenkuin vesivoitelu pääsee toimimaan. Minä en mielelläni käytä moottoria ennen tuota toimenpidettä.

Tämä sujuu taas tässä erinomaisen hankalassa asennossa. Otetaan kaksin käsin ote akselitiivisteestä ja puristetaa. Nyt VETTÄ tulee veneeseen. Se on ITÄMERTA. Siis sitä samaa, mitä vaanii niiden kuuden muun läpiviennin takana. Ja joka pyrkii joka hetki tasaisella voimalla sinnikkäästi veneeseen (ja voi aiheuttaa unettomuutta). Puristetaan hieman toisenkin kerran; vettä tulee yhteensä ehkä kahvikupillinen tai vähemmän, mutta sen tulo siis lakkaa välittömästi.
Nyt siis potkuriakselin pitäisi olla voideltu. Ja pitävä ja huoltovapaa koko kauden ajan. Huulitiivisteessä on 4-5 tiivistä rengasta akselin ympärillä. Omani taitaa olla jo 12 vuotta vanha. Lieneekö Suomen ennätys?


Poimin tästä lyhyesti pari seikkaa.

1) se on vesivoideltu ja siten huoltovapaa
2) kauden alussa pitää kuitenkin sitä rasvasta kun se on ylhäällä ja ilmat puristaa pois kun se on vesillä ennen kun sillä ajaa
3) Volvon suosittelema huolto tai vaihtoväli? on 5 vuotta

Toimitteko tällä tavalla? Yksi veistäjä minulle sanoi että riittää kun voitelee siinä huulen kohdalla, ei tarvi sinne alle työntää. Toinen taas sanoi että pitää jotenkin avata?? ja voidella joka vuosi. Siitä ollaan kuitenkin samaa mieltä että pitää painaa ilmat pois, mieluiten heti vesillelaskun jälkeen. Näin vesivoitelu voi alkaa.

Olen joskus kuullut Tomin mainitsevan että tiivisteen vaihtaminen on aika työlästä, akseli ja peräsin pitää irrottaa. Onko teillä siitä kokemusta? Santanassa kyllä pysynyt tiiviinä mutta ei tietoja milloin viimeksi vaihdettu.

T Robbe / Santana
Santana1973
 
Viestit: 103
Liittynyt: 05.11.2013 08:31

Re: POTKURIAKSELIN TIIVISTE / BLACK JACK

ViestiKirjoittaja FCS75 » 30.03.2014 18:02

Moi,

Itselläni on Manecraft vesivoideltu poksi. Ollut erittäin luotettava eikä vaadi huoltoa. Jos suunnittelet vaihtoa niin suosittelen. http://www.deepseaseals.com/about/
FCS75
 
Viestit: 13
Liittynyt: 25.11.2013 21:24


Paluu Moottori / Motor

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron