FC:n hyvät ja huonot puolet

Yleistä "fammari" keskustelua

FC:n hyvät ja huonot puolet

ViestiKirjoittaja Kronometri » 02.11.2016 21:57

Tervehdys,

Olen veneillyt neljä kesää hienolla mäntyfiskarilla. Se on kauttaaltaan lakattu ja nyt kevättyöt ovat alkaneet tuntua liian aikaa vieviltä. Olen miettinyt, että Family Cruiser saattaisi olla juuri oikea vaihtoehto; lujitemuovinen runko, mutta puiset ylärakenteet. Puuveneen tunnelma on kuitenkin voittamaton.

Jos saan veneeni myytyä ja alan katsella FC:tä tosissaan, niin mihin kannattaisi kiinnittää huomiota? Nettiveneessä hintahajonta kova. Edes kansirempat eivät oikein selitä isoja eroja, joten mitä eroja yleisen kunnon lisäksi veneissä voi olla? Kaikissa moottori taitaa olla alkuperäinen, eikä varusteissakaan aivan mahdottomia eroja ole.

Oikeastaan kiinnostaa kolme erillistä asiaa. Mitä hyviä ja huonoja puolia FC:ssä kokemuksesi mukaan on? Mihin pitää kiinnittää huomiota venettä katsomaan mennessä? Onko mitään todellista syytä myynnissä olevien veneiden hintaeroihin; halvimpien ja kalliimpien välinen hintaero voi olla kaksinkertainen, enkä oikein ymmärrä miksi. Kiitoksia!

-Krono
Kronometri
 
Viestit: 2
Liittynyt: 02.11.2016 21:29

Re: FC:n hyvät ja huonot puolet

ViestiKirjoittaja Administrator » 24.11.2016 10:37

Moi

Oletko käynyt paikan päällä katsomassa niitä? Veneenomistajana saat varmaan jo siinä vaiheessa jonkinlaisen fiiliksen...

Näitä varmaan kannattaa miettiä:
- puuosien kunto (esim.ylärakenne, katot, kansi, törmäyslista, sisäpuoli). Kannattaa muistaa että jos joutuu tai haluaa jotain lähteä korjaamaan niin aikaa tai rahaa menee aina ajateltua enemmän. Pinta-alat ovat fammarissa aika isoja joten pelkkä puun puhtaaksi ottaminen ja uuden lakkapinnan rakentaminen on jonkinmoinen projekti jos sen haluaa tehdä kestäväksi ja kauniiksi. Sisäpinnat jos ovat huonossa kunnossa niin työtunteja varmaan kertyy jos haluaa laittaa nätiksi. Mutta sehän riippuu siitä että onko hakemassa mööpelin vai käyttöveneen. ;)

- moottorin kunto. En ymmärrä niistä se enempää kun että ne ovat aika kestäviä jos nitä on huollettu kunnolla. Vuotaako akselin tiiviste? Täriseekö pahasti = ovatko moottorityynyt loppu? Onko moottori hyvin äänieristetty?

- sähköjärjestelmä. Onko alkuperäinen / monen "tee se itse-miehen" soppa / kunnolla läpikäyty ja uusittu. Akut, laturit, maasähkö, aurinkopaneelit ym. Keulapotkuri?

- polttoainetankit. Ovatko ne uusittu? Alkuperäiset ovat pellistä tehty joten jossain vaiheessa ne ruostuu puhki. Meidän kesti 40 vuotta.

- vesi ja jätevesi. Onko septijärjestemä kunnolla rakennettu? Kenen tekemät ja millaiset osat käytetty? Onko lämmintä vettä?

- lämmitys. Onko uusittu jossain vaiheessa? Onko moottorin lämmönotto?

- rungon kunto. Missä kunnossa on pohja ja kyljet? Sininen väri haalistuu aika nopeasti...

- patjojen ja kuomun kunto. Kuomun voi fiksuun hintaan kyllästää ja saumat uusia...

- onko veneessä tukimasto ja purje?

Joku muu voi varmaan jatkaa tätä listaa ja saa mielellään samalla korjata minun näkemyksiä.

Voit hyvin soittaa minulle jos siltä tuntuu. 040-9110992. Tai sähköpostiakin saa laittaa: robert_allan_l@msn.com

Robert Lindström
Administrator
Ylläpitäjä
 
Viestit: 87
Liittynyt: 05.11.2013 08:24


Paluu Yleistä / Allmänt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron