Hei kaikille!
Nyt on yksi kausi Kesäheilillä takana. Monta kysymystä on tullut mieleen ja tässä niistä ensimmäinen.
Kerron ensimmäiseksi, että veneilykokemusta löytyy paljonkin plaanaavista veneistä ja purjeveneistä. Olen kilpaillutkin niillä ja vauhdit oli parhaimmillaan yli 90 solmua. Tämä on siis ensimmäinen oma uppoamarunkoinen vene ja kyllähän se erilaista on.
Veneen oma potkuriloki tuntuu näyttävän mitä sattuu, joten nopeuden katson kahdesta eri GPS-laitteesta. Ns. perstuntumalla kierrokset asettuvat n. 1600rpm, nopeutta on silloin 7,3-7,4 solmua. Jos tästä lisää, niin perä painuu ja meteli kasvaa. Toisaalta jos kierrokset ovat alle 1500, niin vauhti ei putoa kuin puoli solmua ja ääni on kyllä hiljaisempi ja peräaalto pienempi. Pitkillä siirtymillä tulee vain "ahnehdittua" ja etsittyä sitä optimaalista nopeutta, ei vaan malta ajaa hieman hitaammin. Perilletulon nopeuteen sillä puolella solmulla ei ole mitään käytännön merkitystä. Heti jos samaan suuntaan menee joku muu uppoamarunkoinen vene, ohihan siitä on päästävä...
Eli mitä kierroksia ja nopeutta pidätte yllä?
Potkuri on maalattu myrkkyvärillä, näinhän ei tehdä plaanaavissa veneissä. Onko siitä mitään hyötyä jos kiilloitan potkurin kiiltäväksi vai levättyykö se vain paikallaolon aikana. Perävetolaitteellisessa veneessämme RST-potkuri pysyy kiiltävänä koko kesän vaikka näkkiä kertyisi muualle perään. Ja tällä veneellä ajetaan todella vähän, järjetöntä bensan haaskausta...
Talviterveisin,
Kesäheili