Tukipurjeen käyttö

Yleistä "fammari" keskustelua

Tukipurjeen käyttö

ViestiKirjoittaja FC-73 » 13.06.2014 11:10

Tukipurjeen käyttö Family Cruiserissa herättää kiinnostusta. Masto ja purje löytyy, tietotaito puuttuu. Olisiko kenelläkään jakaa kokemuksia aiheesta. Kuvakin olisi kiva, en ole ikinä nähnyt purjetta FC:ssa käytössä.
FC-73
 
Viestit: 6
Liittynyt: 02.03.2014 23:49

Re: Tukipurjeen käyttö

ViestiKirjoittaja Santana1973 » 13.06.2014 19:28

Moi!

1. Purje koostuu kolmesta sivusta (liikki) ja kolmesta kulmsta.

2. Pisin sivu / liikki on se mikä tulee mastoon.

3. Purjeen mastoliikki on paksumpi ihan reunasta, se reuna tulee maston uraan.

4. Kiinnitä nostimen (se naru mikä kulkee mastoon ylös ja takaisin alas) sakkeli purjeen yläkulmaan, eli se terävin niistä kolmesta kulmasta.

5. Kun hissaat purjetta ylös niin kannataa pitää keula tuulta päin ja tarkistaa että on skuutti (eli joku naru) on kiinni purjeen takakulmassa ja voi olla hyvä pitää siitä skuutista löysästi kiinni. Nimenomaan löysästi, jos tuuli nappaa purjeeseen kiinni niin homma menee harmillisen hakalaksi. Parasta ehkä muutenkin kokeilla pläkällä se eka kerta...

6. Kiinntä nostin mastoon. Kiristä skuuttia. Mitä enemmän myötätuulta niin sitä löysempi skuutti.

7. Kun otat alas niin keula tuulta päin, löysää skuutti, löysää falli, vedä purje alas. Purje voi paremmin jos viikkaa tai rullaa eikä vaan survo sitä pussiin.

On olemassa ainakin yksi fammari (Leanina) joka pitää purjetta mastossa koko kesän. Kätevää kyllä niin saa sen nopeasti vetämään. Miten ne sitä purjetta siinä mastossa säilyttää niin tiedä en...

Kuva

Lycka till!

Robbe / Santana

PS muista kiristää vantit. Toisaalta minua on varoitettu kiristämästä niitä liikaa, paine voi työntää kajuutan kattoa alaspäin.
Santana1973
 
Viestit: 103
Liittynyt: 05.11.2013 08:31

Re: Tukipurjeen käyttö

ViestiKirjoittaja FC-73 » 14.06.2014 07:57

Kiitoksia hyvistä ohjeista. Moni epäselvä asia tuli selväksi. Täytyy kokeilla purjetta paikalleen ja opetella sen käyttöä joskus.
FC-73
 
Viestit: 6
Liittynyt: 02.03.2014 23:49

Re: Tukipurjeen käyttö

ViestiKirjoittaja FCS75 » 15.06.2014 08:29

Lisäyksenä vielä, että skuutin toinen pää tulee kiinni peräpollariin. Näin ainakin meillä. Tämä aiheuttaa hieman hankaluuksia pressun kanssa, mutta kun pitää skuuttia tarpeeksi löysällä niin se ohittaa pressun kulman. Olen itse suunnitellut puomia ja sen jalustamista kajuutan kattoon, mutta todennut katon liian heikoksi. Jossain cruiserissa olen nähnyt, että jaluspiste on laitettu peräkaiteen yläputkeen. Näin se nostaa skuuttia eikä pressu ole tiellä.
FCS75
 
Viestit: 13
Liittynyt: 25.11.2013 21:24

Re: Tukipurjeen käyttö

ViestiKirjoittaja Moana » 25.06.2014 21:27

Tukipurjehan on köli.
Rullaus loppuu kun sitä käyttää. Kannattaa kokeilla sivutuulessa (alussa heikossa).

Moana
Moana
 
Viestit: 8
Liittynyt: 28.04.2014 21:10

Re: Tukipurjeen käyttö

ViestiKirjoittaja FC-73 » 29.06.2014 10:09

En ole vielä kokenut rullaamista FC:llä häiritsevässä määrin. Voi, olla että johtuu aiemmasta kokemuksesta pienemmällä fiskarilla veneilystä, siinä tottui rullailuun. Ajattelin kuitenkin kokeilla ja opetella käyttämään tukipurjetta. Aika vähän sitä näkee käytössä.
FC-73
 
Viestit: 6
Liittynyt: 02.03.2014 23:49

Re: Tukipurjeen käyttö

ViestiKirjoittaja Hexi » 07.11.2014 16:15

Auttaa kyllä erittäin paljon vähentämään rullaamista. Matkustajat pysyy penkillä ja tavarat kaapisssa. Suosittelen.

Takapollarriin menevä kiristinköysi hankaa tosiaan pressun kulmaan. Itse olen virittänyt rissalla kaiteen kautta. En löytänyt kuvaa viritelmästä.
Hexi
 
Viestit: 19
Liittynyt: 18.11.2013 14:02

Re: Tukipurjeen käyttö

ViestiKirjoittaja Moana » 15.11.2014 23:52

Niin

Tukipurjeen kulmaa ei SAA sitoa kiinni. Siis sitä kauimmaista mastosta. Hajoaa koko vene jos tuuli yltyy väärästä kulmasta tai vaihtaa suuntaa yllättäen vaikkapa saaren suojasta tultaessa. Voimat ovat hirmuiset.

Moana
Moana
 
Viestit: 8
Liittynyt: 28.04.2014 21:10


Paluu Yleistä / Allmänt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron