Moi!
1. Purje koostuu kolmesta sivusta (liikki) ja kolmesta kulmsta.
2. Pisin sivu / liikki on se mikä tulee mastoon.
3. Purjeen mastoliikki on paksumpi ihan reunasta, se reuna tulee maston uraan.
4. Kiinnitä nostimen (se naru mikä kulkee mastoon ylös ja takaisin alas) sakkeli purjeen yläkulmaan, eli se terävin niistä kolmesta kulmasta.
5. Kun hissaat purjetta ylös niin kannataa pitää keula tuulta päin ja tarkistaa että on skuutti (eli joku naru) on kiinni purjeen takakulmassa ja voi olla hyvä pitää siitä skuutista löysästi kiinni. Nimenomaan löysästi, jos tuuli nappaa purjeeseen kiinni niin homma menee harmillisen hakalaksi. Parasta ehkä muutenkin kokeilla pläkällä se eka kerta...
6. Kiinntä nostin mastoon. Kiristä skuuttia. Mitä enemmän myötätuulta niin sitä löysempi skuutti.
7. Kun otat alas niin keula tuulta päin, löysää skuutti, löysää falli, vedä purje alas. Purje voi paremmin jos viikkaa tai rullaa eikä vaan survo sitä pussiin.
On olemassa ainakin yksi fammari (Leanina) joka pitää purjetta mastossa koko kesän. Kätevää kyllä niin saa sen nopeasti vetämään. Miten ne sitä purjetta siinä mastossa säilyttää niin tiedä en...
Lycka till!
Robbe / Santana
PS muista kiristää vantit. Toisaalta minua on varoitettu kiristämästä niitä liikaa, paine voi työntää kajuutan kattoa alaspäin.